"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

luni, 26 septembrie 2011

"Cele patruzeci de zile de pe Musa Dagh"


„Învăţăm din istorie că omul nu învaţă niciodată nimic din istorie”.
Paradoxul lui G.B. Shaw îmi aminteşte cum am început să citesc „Cele patruzeci de zile de pe Musa Dagh” spre sfârşitul vacanţei de vară din 1984.
Tata era încântat ca va avea cu cine să discute cartea. Eu luasem alături un carneţel şi notam în el citate şi impresii, încercând să înţeleg tragedia lui Gabriel Bagradian, chiar dacă trăiam într-o lume diferită.
Oare am reuşit? În general, putem înţelege ceva asistând din afară?
Cam pe când mă aflam la mijlocul celui de al doilea volum a început şcoala şi după-amiezele mele s-au scurtat dintr-o dată.
În caietul de lectură am scris: „inexplicabilul din noi şi mai presus de noi” – ca pe semnul unei forţe imuabile care ne conduce şi pe care o descoperisem în cartea lui Werfel.
Există această forţă din afara noastră?
Sau e doar o scuză?
Învăţăm ceva din istorie?
Voi căuta „Cartea şoaptelor” de Varujan Vosganian să citesc, să caut un posibil răspuns, măcar parţial.