"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

vineri, 22 ianuarie 2010

Almanahul Anticipaţia






Pe site-ul Societăţii Române de Science Fiction şi Fantasy am citit un articol interesant despre almanahurile Anticipaţia care apăreau înainte de 1989.
Am fost brusc purtată cu mulţi ani în urmă, pe vremea când eram elevă în liceul ce se străduia să fie "cimitir tinereţii mele"...
În clasa mea eram mulţi vicioşi; aveam temutul viciu al lecturii, doar că nu toţi beneficiam de resurse egale. Mie îmi plăcea SF-ul, dar, neavând pile, nu reuşisem niciodată să-mi procur almanahurile Anticipaţia de la chioşcul de ziare. Vali, colegul din faţa mea, a cărui mamă era vânzătoare la alimentara, se delecta cu întreaga colecţie!
L-am rugat frumos să-mi împrumute şi mie volumele, dar mi-a replicat superior că nu sunt pentru mine, apoi mai îngăduitor, că "nu sunt pentru fete".



Mi-am băgat minţile în cap preţ de-o săptămână; după care am hotărât că era cazul să-l conving cumva. Ştiindu-l numismat, i-am oferit câte o monedă din colecţia bunicului pentru fiecare almanah împrumutat. S-a târguit cu mine la sânge: o monedă = împrumutul cărţii pentru o săptămână, orice depăşire atrăgând după sine creşterea preţului la două piese...



Am mâncat SF pe pâine! Colecţia bunicului n-ar fi suferit pierderi catastrofale, dacă după ce-am epuizat almanahurile nu m-ar fi ademenit cu alte cărţi din domeniu...
După ani de zile, mi-am cumpărat şi eu aceste exemplare dintr-un anticariat, ca să-mi potolesc nostalgia.