"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

luni, 6 septembrie 2010

Biblioteca din tomberon


imaginea de la Groapa cu proşti.ro

Joi am ascultat o poveste uimitoare. Mi-a spus-o anticarul bătrân pe care în ultimul timp l-am vizitat mai des, fiindcă vinde cărţile tot mai ieftin.
Luni avea să fie închis magazinul său, pentru că urma să plece la Târgu Jiu după "marfă". Una din sursele lui i-a telefonat că a găsit doi pensionari care îşi vând biblioteca.
Moşul din faţa mea, care până a mă cunoaşte îmi strecura în mână romane de dragoste, şi-a scos ochelarii subit aburiţi. "O bibliotecă întreagă, vă daţi seama? Bine că am bani chiar acum!"
M-am interesat cam cât ar costa cărţile adunate într-o viaţă.
Cât să coste? Bineînţeles, e vorba de numărul de volume, de starea în care se află... de cât de disperaţi sunt posesorii. În jur de cincisprezece, douăzeci de milioane de lei vechi, rotunji el cifra.
M-am gândit cât vor trăi cei doi pensionari cu suma asta. M-am întrebat dacă era ultima lor sursă de venit...
Conform unei simetrii secrete a lumii în care murim zi de zi, sâmbătă am auzit altă istorie.
O clientă mai veche a intrat în firma noastră cu dorinţa de a-şi asigura un apartament pe care l-a moştenit în capitală.
Îi rămăsese de la sora dumneaei, care decedase fără să lase moştenitori. Biata de ea, trăise toată viaţa singură şi murise singură, noroc cu nişte vecini care le-au telefonat, că altfel...
Şi clienta noastră suspină. Fusese atât de obositor să pună toate lucrurile la punct în viermuiala Bucureştiului! Să se gândească ce era de făcut cu toate lucrurile din casă aşa încât să elibereze apartamentul cât mai iute, să-l poată închiria, să devină rentabil...
"Încercaţi să vă daţi seama ce-am simţit când am intrat, e drept, nu mai vizitasem de mult pe Rodi, Dumnezeu s-o ierte, şi am văzut doi pereţi acoperiţi cu cărţi! Ce să mă fac cu atâta hârţogărie?!"
Am întrebat-o cum a ieşit din această dilemă.
"Am luat un băiat, l-am pus să le bage în saci şi să le ducă la tomberon. Chiar dacă a aglomerat locul pe acolo, soru-mea îşi plătise toate cheltuielile la bloc, n-avea cine şi de ce să-mi facă observaţii."
M-am gândit cu invidie la norocosul care a găsit tomberonul infestat cu atâtea cărţi...