"...cărţile - ferestre-n ziduri..."

miercuri, 9 februarie 2011

Jelania greierilor captivi

Voiam sa fac o postare despre o carte de nuvele de Katherine Anne Porter, dar nu am gasit in rafturi cartea dorita, care trebuia sa fie langa romanul "Corabia nebunilor". Voi fi dat-o cuiva, mi-am spus. Iar daca nu am daruit-o, atunci este pierduta printre mii de carti, si o voi gasi-o cand va dori hazardul sa o gasesc. Stiu ca ar fi fost o postare bine primita. Eram inca la Corabia nebunilor cand mi-am amintit de greierii pe care i-am capturat in vara.Cantau in noapte niste greieri intr-o padurice, inganandu-se cu un glas melodios de om. Am realizat unificarea vocilor, aducand greierii in biblioteca luminata de mii de faclii, din aceeasi noapte tulburatoare, si le aud, de-atunci, necontenit, jelania de greieri captivi. M-am iluminat : asta este, mi-am zis.Trebuie sa postez despre Jelania greierilor captivi. Si am scos cartea din raft.Un roman de Brian Glanville. Langa ea , se afla romanul "Fidelitate" de acelasi autor.Titlul este potrivit cu povestea mea, am constatat, si ilustrez postarea cu cele doua romane alaturate, desi ma voi referi numai la jelanie.
*
Jelania are in vedere un om care seamana cu mine. Imi amintesc de romanul "Omul care semana cu Oreste" de un autor portughez. Iata si un roman despre un om care-mi seamana mie. Viata mea este un roman, imi spun adesea.Uneori, cred ca fiecare zi din viata mea este un roman. Si romanul mare, al vietii intregi, este romanul unui scriitor ratat, de la care, in zadar asteapta o opera cei ce-l indragesc. Personajul incearca sa evadeze din propriul vid interior, fie si in vidul lumilor virtuale. Are parte de naluciri selenare, intrezareste spatii cu armonii celeste, si viseaza la ritmuri solare, intr-o insula ce-si are lacasul in ziua de maine. Traind, dezamagire dupa dezamagire in lumea iluziei, si intalnind numai bariere in lumea desfasurata, antieroul nu se da invins. Este convins ca vede cum se deschide poata de aur dintre lumi, si are de gand sa convinga intreaga lume ca speranta in viitor este indreptatita.